Malmö 2012

Malmö 2012
Anne & Bon Ciao

söndag 8 april 2012

Sjukstuga och inställd träning

Bidde ingen träning för Annsie igår eftersom hon missat att ridhuset på Skönabäck var fullbokat dom tider hon kunde. Hon kunde dock på måndag em men då åker jag på kurs i Göteborg i 2 dagar så vi bestämde att efter den 14 april har jag ju all tid i världen att träna när som så då lägger vi in lite extra istället, läääängtar!

När jag hade städat hela huset så stack jag upp till ridhuset med Bonzo och red ett markarbetespass på en väldigt pigg häst. Han e väl för go som kan se allt osynligt och helt plötsligt bara kasta sig iväg (helst då när man skrittar av och sitter med långa tyglar)

Med stackars Matilda är det tyvärr inte bättre och jag sover med henne i soffan varje natt och vakar som en hönsmamma, vilket resulterar i att min sömn är ganska bristfällig för tillfället men jag får väl sova när jag blir gammal istället.

Undrar om hon vågar slaska mule med ngn. av motsatta könet efter detta.....
Nästan alla blir någon gång i livet smittade av körtelfebervirus. Få utvecklar sjukdomen. Det beror på att många redan har haft infektionen som barn utan att märka det och därför blivit immuna.
Sjukdomen sprids bara mellan människor. Den vanligaste smittvägen är via saliv. Därför smittas sjukdomen ofta genom kyssar och kallas ibland också "kissing disease", kyssjukan. Viruset kan även spridas när man tar någon i hand.
Smittsamheten är relativt låg. Det krävs nära och upprepad kontakt för att infektionen ska få fäste. Tiden mellan smittan och sjukdomens utbrott brukar ligga på mellan fyra och sex veckor. De akuta symtomen brukar gå över på två till tre veckor, sedan är det vanligt att du känner dig trött en längre tid, ibland flera månader.


Själv ska jag nu bege mig ut på en härlig morgonritt i solen med Ullis och sedan i eftermiddag väntar påskmiddag hos mina föräldrar :))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar