Malmö 2012

Malmö 2012
Anne & Bon Ciao

onsdag 14 maj 2014

Whoah träning!

Man kan inte säga annat än att där är kapacitet i Aktion!

Ibland när jag rider fram Aktion och känner att han är på tårna och bara liksom väntar på att få något att spinna upp sig på kan jag längta efter lugna trygga Bonzo som sällan spinner upp (förutom på banan i omhoppning då). Men sen alltid när vi börjar hoppa är han fullt fokuserad på vad han ska göra och lyssnar helt och hållet på mig.

Ikväll började vi med en travserie med bom in, lite högre räcke, lite lägre räcke och sista räcket höjdes efter hand. Vi slutade med sista på 120 cm och det kändes som om Aktion klev över. En av mina träningskompisar t.om. sa att där är mycket kapacitet i honom för det såg verkligen ut som om han klev över 120 cm.

Efter detta var det dags för banhoppning och hindren åkte direkt upp på 1 meter+.
Jag höll alla avstånd perfekt, höll galoppen i svängarna och det bara flöt på. Var någon gång jag kände att jag tog tillbaka lite för mycket och då känner man direkt att han börjar studsa i galoppen, då släppte jag bara efter och drev fram så vi kom perfekt ändå.

För första gången på många många år kände jag att kanske denna hästen är den som kan ta mig tillbaka där jag var med min 1:a hopphäst Prins innan det var "down hill" dvs. 120!


Just nu känns 1 meter skitenkelt med Aktion men min plan är ändå att ta det lugnt upp i klasserna då han är otroligt försiktig!
Bonzo har varit och är också en väldigt bra häst men kommer p.g.a. sina framben inte gå några högre klasser mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar