Malmö 2012

Malmö 2012
Anne & Bon Ciao

torsdag 1 mars 2012

Hovslagaren avskedad!

Idag var det dagen D för att åka till Löberöds kliniken med Bonzo och träffa Lisa Lidbeck. Rutinerad efter ett par besök tidigare med andra hästar hade jag tagit med picknick. Var nog rätt tänkt eftersom jag var där 08.45 och åkte därifrån 5 timmar senare.

Bonzo blev genomgången från topp till tå och på hårt underlag var han halt på höger fram men inte på mjukt underlag??
Blev bedövad från kotan och neråt på höger fram och efter 30 minuter var han inte halt på höger fram på hårt underlag men dock på vänster fram och höger bak! Suck, dubbel suck!

Lisa hade dock redan i början sagt att han var alldeles för hårt verkad och skodd! Efter visitering på alla hovar kunde vi konstatera att han var väldigt sulöm i alla hovar och sömmar!

In på röntgenrummet och det togs vääääldigt många plåtar på alla ben och vi kunde konstatera att han har väldigt tunn sula på alla 4 men i övrigt är hans ben jättefina och den lösa benbiten sitter helt utanför senan och stör honom inte alls. Var jätteskönt att få konstaterat att hans ben är så fina.

Att han är sulöm förklarar hans hälta till och från och faktiskt även att han snubblar för jämnan.

Nu ska stackars Bonzo få inflammatoriskt i 10 dagar och gå i ny hage utan hålor och annat som han kan snubbla runt på. Har även fått remiss till en special hovslagare som Löberöds Kliniken har men kan inte komma dit på 2,5 vecka eftersom just nu måste hovarna få en chans att växa ut lite. Blir högst troligt skor med sulor till honom till att börja med och kanske även i all framtid eftersom sulan är så tunn och han är så ömfotad.

Har jag tur kan jag börja rida honom så smått efter 3 veckor annars dröjer det 10 veckor., men som Lisa sa att jag kommer få tillbaka en helt fantastisk häst som troligtvis kommer ha en helt annan gång i sig.


Min egen hovslagare har jag sagt upp och är mäkta irriterad på att jag sitter här med en halt häst för att hon inte kunde sitt yrke bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar