Malmö 2012

Malmö 2012
Anne & Bon Ciao

fredag 17 augusti 2012

Åldern är ingen ursäkt för att tappa i kondition och styrka!

Precis så stod det i en artikel i Ystad Allehanda igår om en 48 årig man som gjort ett mastigt trialton! Väldigt lustigt uttryckt kan jag tycka då jag är mer tränad och i kondition idag än vad jag var för 20 år sedan! Jag har aldrig varit någon sportsfreak men sedan jag började med egen häst för 12 år sedan har jag sportat mer än vad jag någonsin gjort tidigare med både aktiv ridning och powerwalks!
Och vaddå åldern??? Jag är oxå snart 48 är det gammalt eller?? Jag känner mig som 28 fortfarande!


Igår var det dags för hoppträning för Ulrika som jag inte varit på sedan 12 juli.
Man skulle kunna säga att jag inlett fas 2 i min nya ridstil på Bonzo. Jag har denna våren betslat ner honom, tagit bort tygelhandtagen och lättat i sadeln i lite mer fältsits när vi hoppar och det har ju funkat kanon! Dock blir jag gärna ibland lite för mycket framåtlutad och ligger ibland i lite sk. motorcykelsväng i kortsidorna. Detta händer mer när jag hoppar i ridhus och avstånden blir kortare från kortsidorna. Igår hade vi en sväng från kortsidan där en oxer stod och jag kom i lite för mkt. framåtlutning och Bonzo var lite svängd åt vänster och uppfattade inte riktigt oxern och smet förbi. I min fas 2 måste jag avdramatisera att göra en så stor grej av att han vägrar när det blir fel och se till att rida ordentligt istället! Lät 2 ekipage hoppa imellan för att samla ihop mig igen och gjorde om banan. Kom lite fel igen och feglira nog lite mot oxern och då smet Bonzo förbi igen! Hoppla, hoppla nu blev Anne riktigt arg på honom och startade om från början igen och när jag bestämt mig sa Bonzo "Jaha då hoppar vi väl då"! Tog sedan banan 1 gång till och allt flöt bra!

Så i min fas 2 i höst ingår
  • Fortfarande lätta från sadeln eftersom det tydligt visat att jag får fram en helt annan galopp men måste tänka på att sitta rakt i sadeln (även i svängarna) och försöka komma ner 2-3 galoppsprång innan hindret för att stödja honom mer.
  • Bättre att få ett par vägringar på träning än på tävling och lära mig att det inte är hela världen om det händer utan bara kasta mig in i det igen och istället tänka på vad jag kan förändra!
Längtar verkligen efter höstens alla träningar och våran utveckling framåt :))

TREVLIG HELG ALLA GOA VÄNNER!

2 kommentarer:

  1. Har fått precis samma order och samma känsla ( vi tanter är tydligen lite tunga i gumpen, vältränade eller ej ;) men i tvåpunktssits - bättre galopp ch mindre dragig häst= bättre språng och flyt:) Heja på! Kram Vera

    SvaraRadera
  2. Låter skitbra Anne, härligt. Roligt när folk är på g, det peppar andra.

    SvaraRadera