Malmö 2012

Malmö 2012
Anne & Bon Ciao

tisdag 17 december 2013

Ganska äcklig fakta!

När Aktion kom till mig i juli kliade han sig gärna sönder på baken och svansen och till slut när vi lyfte på svansen kom där små räliga maskar ur ändtarmen, fy bubblan vad det var äckligt!!!

Bild på spolmask

2 ggr avmaskade jag honom i juli och augusti och hela hösten har allt varit frid och fröjd.
Men i förra veckan såg jag att han börjat klia sig igen och det som hade läkt hade han imorse kliat sönder igen.
Ringde min veterinär som trodde att han nog inte riktigt är fri från mask ännu så vi sätter in en dunderkur på honom och samtidigt blir dom andra 2 hästarna avmaskade med.
Sedan ska jag få den stora äran att klafsa ut i lervällingen till hage och försöka ta bort all bajs som kommit under hösten...


Hans värmeutslag är det tydligen jätte många hästar som fått på sista tiden och beror nog mkt. på det fuktiga & varma vädret så där ska jag tvätta honom med klorhexidin schampoo och sedan bara ha ett regntäcke på honom tills det blir kallare. Ska även kolla av om pälsen blivit väldigt tjock på honom och isf. klippa honom igen.

Man är aldrig sysslolös med hästar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar