Malmö 2012

Malmö 2012
Anne & Bon Ciao

torsdag 26 september 2013

Ridning är inte enkelt!

Den som säger att ridning är enkelt och att har man bara en läromästare så fixar sig allt får gå och ställa sig i skamhörnan!!!

Mina 2 hästar Bonzo och Aktion är så olika som 2 hästar kan bli förutom att båda är helt otittiga på hinder och älskar att hoppa.

Bonzo
är 163 cm hög, ganska kompakt (mer lik en förstorad ponny), ganska tålig trots piloten sitter och drar och ställer ibland. Samtidigt som han är lugn ibland kan han tända till när jag ber honom om det och då går det undan! Tar oftast lång tid på sig i markarbetet att komma igenom i hela kroppen och ibland får piloten säga till på skarpen när han har sina lata dagar. Men kan tilläggas att när han är helt igenom så är han underbar att rida!

Aktion
är ca 175 cm hög, ganska ädel men kort i kroppen, väldigt känslig och tycker inte alls det är kul när piloten drar honom i munnen. Är på samma nivå hela tiden dvs. aldrig lat utan snarare åt det lite piggare hållet. Räcker att man går upp och tar tag i yttertygeln så börjar han jobba direkt.

Igår var jag på hoppträning med Aktion och hade redan innan bestämt mig för att börja om på lite lägre nivå (har ju dock bara haft honom i 2 månader)eftersom jag känt mig lite obekväm dom sista 2 hoppträningarna.
Hoppa lågt, känna känslan, andas mellan hindren och försöka hålla en jämn galopp. Mkt. mkt. ben krävs det och helst ingen hand alls. Bettet funkade bra och jag kunde känna att jag fick tillbaka honom lite och vi hoppade en slinga till slut med 4 hinder.

Det lustiga är att jag känner det som att han drar iväg när han förstår vilket hinder vi ska hoppa och dom som stod på marken tyckte inte alls det såg ut så utan mer att han sätter under sig då??? Troligtvis känner jag så eftersom han är så mkt. större än Bonzo och har ett helt annat register i galoppen enligt min tränare.

Nåväl framgång kräver träning, träning och åter träning så planen nu är att skynda sakta men säkert och höja ribban lite varje träning och därimellan försöka hoppa lite hemma också så att det inte bara blir 1 ggr i veckan.

På lördag blir det 1 häst mindre i stallet då Hedvigs nya ägare hämtar henne och tar hem henne till Linköping.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar